ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΕΙΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ ΣΤΟ:

iliochori@gmail.com


3 Ιαν 2011

Μέχρι τις 31 Ιανουαρίου επιλέγουν τράπεζα ή ΕΛΤΑ οι συνταξιούχοι του ΟΓΑ .

Λόγω ότι μεγάλος αριθμός συνταξιούχων δεν έχει προλάβει να ενταχθεί στην διαδικασία απογραφής που έληγε στις 31 Δεκεμβρίου, η Διοίκηση του ΟΓΑ, με απόφαση του Διοικητή Παναγιώτη Πέτρουλα (αρ. 74972 - 30/12/2010) παρατείνει την διαδικασία επιλογής ΕΛΤΑ ή τράπεζας και την κατάθεση του «Απογραφικού Δελτίου» των συνταξιούχων του ΟΓΑ (άνοιγμα λογαριασμού) για την εφαρμογή του νέου τρόπου πληρωμής των συντάξεων, μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2011.
Ο Ο.Γ.Α. στο πλαίσιο υλοποίησης της πολιτικής εκσυγχρονισμού του, με στόχο την συνεχή βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους ασφαλισμένους και τους συνταξιούχους του προχωράει στην αλλαγή του τρόπου πληρωμής των παροχών του Οργανισμού, τις οποίες θα καταβάλλει με πίστωση λογαριασμού που θα τηρείτε στα ΕΛΤΑ ή Τραπεζικού λογαριασμού, κατ΄επιλογή του συνταξιούχου.
Με αυτό το νέο-ευέλικτο τρόπο πληρωμής των συντάξεων από τον ΟΓΑ, απλοποιούνται πολλές γραφειοκρατικές διαδικασίες και παρέχεται η δυνατότητα στους συνταξιούχους του Οργανισμού να εισπράττουν την σύνταξή τους μέσω της Τράπεζα της επιλογής του ή λογαριασμού του στα ΕΛ.ΤΑ.
Με την αλλαγή του τρόπου πληρωμής των συντάξεων και γενικότερα των παροχών του Οργανισμού, ο ΟΓΑ επιτυγχάνει τον εκσυγχρονισμό του συστήματος λειτουργίας του Οργανισμού, διευκολύνει τον συνταξιούχο στην είσπραξη της σύνταξης του δίνοντας του την ευχέρεια να εισπράττει την σύνταξή του όποτε θέλει εξασφαλίζοντας παράλληλα και την ασφάλεια στη διακίνηση των χρημάτων.
Διαδικασία ανοίγματος λογαριασμού συνταξιούχων (απογραφή):
Σχετικά με τη διαδικασία απογραφής και τον νέο τρόπου είσπραξης των συντάξεων μέσω λογαριασμού στα ΕΛ.ΤΑ ή τραπεζικού λογαριασμού, ο συνταξιούχος του ΟΓΑ πρέπει να δηλώσει το λογαριασμό που επιθυμεί να πιστώνεται η σύνταξή του ως εξής:
1. Προκειμένου να απογραφεί και να ανοίξει λογαριασμό στα ΕΛΤΑ ή σε Τράπεζα να δηλώσει αυτόν που ήδη έχει, πρέπει να ελέγξει προσεκτικά τα στοιχεία που έχουν εκτυπωθεί στο «ΑΠΟΓΡΑΦΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ» και να το καταθέσει έως 31/01/2011 στο Κατάστημα των ΕΛ.ΤΑ. ή της Τράπεζας που θα επιλέξετε.
Αν κάποιο από τα στοιχεία που ήδη αναγράφονται στο απογραφικό δελτίο δεν συμφωνεί με τα πραγματικά του ή έχει αλλάξει, αφού το διαγράψει, πρέπει να συμπληρώσει το σωστό δίπλα στο αντίστοιχο πεδίο.
2. Κατά την κατάθεση του Απογραφικού σας Δελτίου, θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει μαζί του:
α) Αστυνομική Ταυτότητα ή Διαβατήριο
β) Το τελευταίο εκκαθαριστικό σημείωμα φόρου εισοδήματος, ή βεβαίωση απόδοσης ΑΦΜ. Αν δεν διαθέτει ΑΦΜ θα πρέπει να απευθυνθεί στη Δ.Ο.Υ που υπάγετε για να λάβετε βεβαίωση απόδοσης ΑΦΜ.
γ) Οποιοδήποτε έγγραφο στοιχείο από το οποίο να προκύπτει ο Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ). Σε περίπτωση που δεν διαθέτει, θα πρέπει να απευθυνθεί στο πλησιέστερο ΚΕΠ ή στα Γραφεία ΑΜΚΑ των Ασφαλιστικών Φορέων για να του χορηγηθεί.
δ) Το βιβλιάριο της Τράπεζας (εφόσον υπάρχει).
ε) Αν ο λογαριασμός ανοιχτεί ή δηλωθεί από γονέα, επίτροπο ή αντιπρόσωπο τα πιο κάτω κατά περίπτωση νομιμοποιητικά έγγραφα:
• Αν ο δικαιούχος της σύνταξης είναι ανήλικος (μέχρι 18 ετών), πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης ή δικαστική απόφαση ορισμού επιτρόπου.
• Αν τελεί υπό δικαστική απαγόρευση-αντίληψη, δικαστική απόφαση ορισμού συμπαραστάτη.
• Αν ο συνταξιούχος αδυνατεί να προσέλθει ή απουσιάζει, πληρεξούσιο ή πρόσφατη εξουσιοδότηση θεωρημένη για το γνήσιο της υπογραφής.
2. Για να κατατίθεται η σύνταξη στο λογαριασμό, που θα τηρείται στα ΕΛ.ΤΑ. ή σε Τράπεζα, πρέπει να γνωρίζει ότι :
• Ο λογαριασμός μπορεί να είναι καταθετικός Τράπεζας ή ΕΛ.ΤΑ..
• Μπορεί να είναι ατομικός ή κοινός με άλλα πρόσωπα.
Αν ο λογαριασμός είναι κοινός πρώτο όνομα θα είναι του δικαιούχου της σύνταξης.
Κατ’ εξαίρεση επί ανηλίκων τέκνων (έως 18 ετών) πρώτο όνομα πρέπει να είναι του Γονέα ή του Επιτρόπου.
Μετά το τέλος της απογραφής, η σύνταξή θα αρχίσει να καταβάλλεται με πίστωση του λογαριασμού που θα έχει υποδείξει ο συνταξιούχος του ΟΓΑ στην Τράπεζα της επιλογής του ή στα ΕΛ.ΤΑ.
Κάθε ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ θα αποστέλλεται από τον ΟΓΑ ενημερωτικό σημείωμα με ανάλυση των μηνιαίων συντάξεων και άλλων παροχών που έχουν πιστωθεί στον λογαριασμό του συνταξιούχου που τηρείτε σε Τράπεζα ή ΕΛ.ΤΑ.
Οι συνταξιούχοι του ΟΓΑ για οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με τον νέο τρόπο πληρωμής και την διαδικασία της απογραφής μπορούν να απευθύνονται :
- στον Ανταποκριτή του ΟΓΑ της περιοχής τους
- στην Κεντρική Υπηρεσία και τα Περ/κά Υποκ/τα του ΟΓΑ
- στην ιστοσελίδα του ΟΓΑ ( www.oga.gr ).



ΠΗΓΗ:   www.epirusonline.gr

Η Ήπειρος με νέο χάρτη στην αυτοδιοίκηση.

Σε εφαρμογή έχει τεθεί απο χθες 1 Ιανουαρίου 2011 ο «Καλλικράτης» που έφερε σημαντικές αλλαγές στον αυτοδιοικητικό και διοικητικό χάρτη της χώρας. Μια μεταρρύθμιση που άργησε πολύ και που φιλοδοξεί να αλλάξει πολλά στην λειτουργία της αυτοδιοίκησης και του κράτους, να συμβάλλει στην ανάπτυξη της χώρας και την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, έστω κι αν ξεκινά σε συνθήκες οικονομικής κρίσης.Για την Ήπειρο οι προσδοκίες είναι πολλές τόσο από την αιρετή Περιφέρεια που διαδέχεται την κρατική, όσο και από τους νέους μεγάλους δήμους που μένει να αποδεχτούν και ισχυροί με τις πολλές και σημαντικές αρμοδιότητες που τους δόθηκαν. Σε όλη την Ήπειρο προέκυψαν από τη συνένωση των 57 «Καποδιστριακών» και των 19 κοινοτήτων, συνολικά 18 δήμοι, 8 στο νομό Ιωαννίνων, 4 στο νομό Άρτας και από 3 στους νομούς Πρέβεζας και Θεσπρωτίας. ξεκινούν το δύσκολο ...ταξίδι του «Καλλικράτη».Στο νομό Ιωαννίνων στη θέση των 28 δήμων και των 13 κοινοτήτων, έχουμε πλέον, οκτώ μεγάλους δήμους και οι πρώτες δημοτικές αρχές και όσοι μετέχουν στα δημοτικά και τοπικά συμβούλια ξεκινούν το δύσκολο ...ταξίδι του «Καλλικράτη».

Ετοιμότητα για την έναρξη
Ο υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Ραγκούσης δηλώνει ότι όλα είναι έτοιμα για την ομαλή έναρξη της μεταρρύθμισης στην πράξη και οι νέοι αυτοδιοικητικοί έχοντας ενημερωθεί μέσα από ημερίδες και σεμινάρια και με πολλά άλλα ...βοηθήματα, αναλαμβάνουν το δύσκολο έργο τους, όπως οι ίδιοι παραδέχονται.Οι μετατάξεις του προσωπικού, θεωρητικά, έχουν δρομολογηθεί και στην πορεία με την ψήφιση των Οργανισμών από τους δήμους θα λάβουν την νέα μορφή τους, ενώ για την αιρετή Περιφέρεια εκδόθηκε προ ημερών το Προεδρικό Διάταγμα για τον Οργανισμό της.Σε ότι αφορά την αιρετή Περιφέρεια στεγάζεται στο διοικητήριο της πρώην νομαρχιακής αυτοδιοίκησης η οποία καταργείται, όπως και όλες οι Ν.Α, ενώ η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου και Δυτικής Μακεδονίας, η ...διάδοχος κατάσταση στην κρατική περιφέρεια, παραμένει στο κτίριο της οδού Βορείου Ηπείρου με Γενική Γραμματέα την μέχρι χθες ΓΓΠΗ Δήμητρα Γεωργακοπούλου-Μπάστα.

Η αιρετή Περιφέρεια
Στη θέση της κρατικής Περιφέρειας από σήμερα θα λειτουργεί η αιρετή Περιφέρεια με πολλές αρμοδιότητες, πλην εκείνων που παραμένουν στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση, δηλαδή υπό την εποπτεία του κράτους. Αρμοδιότητες των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων αναλαμβάνουν οι νέοι δήμοι. Μέχρι και τον Ιούνιο η διαχείριση του ΕΣΠΑ παραμένει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και στη συνέχεια θα αναλάβει η αιρετή Περιφέρεια.Οι τέσσερις νομοί της Ηπείρου αποτελούν, πλέον, περιφερειακές ενότητες της αιρετής Περιφέρειας. Η έδρα της Περιφέρειας είναι στα Γιάννινα και φυσικά και του Περιφερειακού Συμβουλίου με τα 51 μέλη (24 από την ενότητα Ιωαννίνων, 11 από την Άρτα, 9από την Πρέβεζα και 7 από τη Θεσπρωτία).Πρώτος αιρετός Περιφερειάρχης εκλέχτηκε στις εκλογές του Νοεμβρίου, στον δεύτερο γύρο, ο μέχρι τώρα νομάρχης Ιωαννίνων Αλέξανδρος Καχριμάνης, μαζί και οι τέσσερις αντιπεριφερειάρχες, Ιωαννίνων Τατιάνα Καλογιάννη, Άρτας Κώστας Παππάς, Πρέβεζας Στράτος Ιωάννου και Θεσπρωτίας Θωμάς Πιτούλης.Η παράταξη του κ. Καχριμάνη «Αξιοβίωτη Ανάπτυξη» διαθέτει 31 έδρες στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Η μείζονα μειοψηφία, «Ήπειρος, τόπος να ζεις» με επικεφαλής τον Βαγγέλη Αργύρη κέρδισε 16 έδρες, δυο έδρες η «Λαϊκή Συσπείρωση» του Κώστα Κωτσαντή και από μία οι παρατάξεις «ΑΥ.ΡΙ.Ο για την Ήπειρο» με τον Γ. Παπαδημητρίου και «Αριστερή Παρέμβαση» με τον Ν. Ζήκο.

Ο μεγάλος δήμος Ιωαννιτών

Το μεγαλύτερο τμήμα του λεκανοπεδίου, φτάνοντας μέχρι την Κράψη και τη Μανολιάσα, καταλαμβάνει ο νέος δήμος Ιωαννιτών με τη συνένωση του παλιού δήμου και των όμορων, Παμβώτιδας, Ανατολής, Μπιζανίου, Περάματος και της κοινότητας Νήσου. Η έναρξη γίνεται με σημαντικά προβλήματα, κυρίως οικονομικά στον δήμο Ιωαννιτών, αλλά η νέα δημοτική αρχή υπό τον Φίλιππα Φίλιο φέρεται αποφασισμένη να υλοποιήσει το πρόγραμμα της «Ενότητας Πολιτών» με το οποίο κέρδισε τις εκλογές, αφήνοντας μετά από 8 χρόνια την παράταξη του απερχόμενου δημάρχου Νίκου Γκόντα, στα έδρανα της αντιπολίτευσης.Στο νέο, 41μελές, δημοτικό συμβούλιο η παράταξη του κ. Φίλιου διαθέτει 25 έδρες, η παράταξη του κ. Γκόντα 13 και από μία οι παρατάξεις «Λαϊκή Συσπείρωση» με τον Δ. Τασιούλα, ΔΡΑΣΥ με τον Στ. Σκοπούλη και «Τρία κλικ Αριστερά» με τον Χρ. Μαντά.

Οι άλλοι δήμοι του νομού
Από τους άλλους επτά δήμους του νομού, ο μεγαλύτερος σε πληθυσμό είναι αυτός της Ζίτσας (συνένωση δήμων Πασσαρώνας, Ζίτσας, Εκάλης, Ευρυμενών, Μολοσσών) με έδρα την Ελεούσα. Δήμαρχος εξελέγη ο Δημήτρης Ρογκότης κερδίζοντας στο δεύτερο γύρο τον απερχόμενο δήμαρχο Πασσαρώνας Σάκη Βλέτσα.Στο δημοτικό συμβούλιο μετέχουν και οι παρατάξεις του Χρυσόστομου Βούζα και του Τάκη Τζίμα.Στον δήμο Δωδώνης (συνένωση δήμων Αγίου Δημητρίου, Δωδώνης, Σελλών, Λάκκας Σουλίου) με έδρα την Αγία Κυριακή του πρώην δήμου Αγίου Δημητρίου, δήμαρχος εκλέχτηκε ο Κώστας Κατσανάκης, στο δεύτερο γύρο έναντι του Γιάννη Μπάρκα. Άλλες τρεις παρατάξεις μετέχουν στο δημοτικό συμβούλιο, του Χρήστου Ντακαλέτση (απερχόμενου δημάρχου Λάκκας Σουλίου), Γιάννη Μπούκα (Δωδώνης) και Τάσου Τόκα.Ο πρώτος δήμαρχος του νέου δήμου Πωγωνίου (συνένωση δήμων Δελβινακίου, Καλπακίου, Άνω Καλαμά, Άνω Πωγωνίου και των κοινοτήτων Πωγωνιανής και Λάβδανης με έδρα το Καπάκι) είναι ο επί 12 χρόνια δήμαρχος του δήμου Καλπακίου Κώστας Καψάλης ο οποίος κέρδισε στον δεύτερο γύρο τον δήμαρχο Άνω Πωγωνίου Γιάννη Ντόντη. Στο δημοτικό συμβούλιο μετέχουν και οι παρατάξεις του Φάνη ΣτεργίουΧρήστου (απερχόμενος δήμαρχος Άνω Καλαμά) και του
Μεντή. Στον νέο δήμο Κόνιτσας (συνένωση των δήμων Κόνιτσας και Μαστοροχωρίων, αλλά και των κοινοτήτων Αετομηλίτσας, Φούρκας και Διστράτου με έδρα την Κόνιτσα), δήμαρχος αναδείχτηκε ο Παναγιώτης Γαργάλας. Στον δεύτερο γύρο κέρδισε τον Ανδρέα Παπασπύρου. Ελάσσονα μειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο είναι οι παρατάξεις των Νικολάου Εξάρχου και Νικολάου Μουζάκη.Ο μεγάλος σε έκταση, ο μεγαλύτερος στη χώρα, νέος δήμος Ζαγορίου (συνένωση των δήμων Κεντρικού και Ανατολικού Ζαγορίου, Τύμφης και των κοινοτήτων Παπίγκου και Βοβούσας) με έδρα τους Ασπραγγέλους. Ο επί 12 χρόνια δήμαρχος Κεντρικού Ζαγορίου Γαβριήλ Παπαναστασίου είναι ο πρώτος δήμαρχος, κερδίζοντας στο δεύτερο γύρο τον δήμαρχο Ανατολικού Ζαγορίου Βασίλη Σπύρου. Στο δημοτικό συμβούλιο μετέχει και η παράταξη του δημάρχου Τύμφης Γιώργου Σουκουβέλου.Ο νέος δήμος Μετσόβου (συνένωση των δήμων Μετσόβου και Εγνατίας και της κοινότητας Μηλιάς με έδρα το Μέτσοβο) έχει πρώτο δήμαρχο τον Νίκο Τσομπίκο ο οποίος εκλέχτηκε από τον πρώτο γύρο. Μείζονα μειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο είναι η παράταξη του απερχόμενου δημάρχου Μετσόβου Κώστα Τζαφέα και ελάσσονα του Λεωνίδα Ευθυμίου.Τέλος στο νέο δήμο Βορείων Τζουμέρκων (συνένωση των δήμων Κατσανοχωρίων, Πραμάντων, Τζουμέρκων και των κοινοτήτων Ματσουκίου, Καλαρριτών, Σιρράκου και Βαθυπέδου με έδρα τα Πράμαντα) πρώτος δήμαρχος είναι ο απερχόμενος δήμαρχος Πραμάντων Γιάννης Σεντελές, εκλεγείς από τον πρώτο γύρο έναντι του Γιάννη Αργύρη. Στο δημοτικό συμβούλιο μετέχει και η παράταξη του Γιάννη Σταύρου.

ΠΗΓΗ: ΝΕΟΙ ΑΓΩΝΕΣ 
ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΑΜΕ ΣΤΟ: http://epirusgate.blogspot.com/

Μόνιμοι κάτοικοι.

Από το καλοκαίρι που μας πέρασε, το Βραδέτο έπαψε να θεωρείται έρημο χωριό. Υπάρχουν πλέον μόνιμοι κάτοικοι, και τη ομορφιά να βλέπεις μπουχαριά να καπνίζουν στο Βραδέτο μας ανάμεσα στα χιονισμένα τοπία; Στο βάθος το Λιβάδι. Και το μπουχαρί του Γιάννη Βασδέκη δασκάλου στο Δημοτικό σχολείο Τσεπελόβου καπνίζει .... 

ΠΗΓΗ:  http://vradeto1340.blogspot.com/

2 Ιαν 2011

Καθ' οδόν: Στα Ζαγοροχώρια

Ενα κομμάτι της βόρειας Πίνδου, με τα ψηλά βουνά της, τα περιβάλλει. Βρίσκονται ανάμεσα στα Γιάννενα, στο Μέτσοβο και την Κόνιτσα και η ονομασία τους προέρχεται από τις σλαβικές λέξεις za=πίσω και gori=βουνό. Σ' αυτά έρχεσαι αντιμέτωπος με τις μεγάλες δημιουργίες της φύσης, αλλά και των ανθρώπων: Δάση μοναδικά σε χλωρίδα και πανίδα, αλλά και γυμνές πετρώδεις περιοχές, ποτάμια, γραφικά πέτρινα γεφύρια, ανεξερεύνητα σπήλαια. Χωριά με ιδιόμορφη παραδοσιακή αρχιτεκτονική, λιθόστρωτα δρομάκια, πλακοσκέπαστες στέγες, αρχοντικά, εκκλησιές με ξυλόγλυπτα τέμπλα και τοιχογραφίες ντόπιων καλλιτεχνών.
Ο λόγος για το ονειρεμένο Ζαγόρι με τα 46 ονομαστά χωριά του. Εκεί θα μας ταξιδέψει μέσα από μια εκδρομή «ριγμένη» στο χαρτί ο συγγραφέας και αναγνώστης της εφημερίδας μας, Θοδωρής Κοντούλης.
Φθάνοντας...
«Οταν πλησιάζεις να φτάσεις στα Ζαγοροχώρια, τότε αρχίζεις να σκέφτεσαι και το πού θα μείνεις. Στην Αρίστη, που, αν και Ζαγοροχώρι, δε "λέει" και πολλά, στο Μεγάλο Πάπιγκο, που είναι ένα απ' τα ωραιότερα, αν και πολύ ανεπτυγμένο τουριστικά, ή στο Μικρό Πάπιγκο, που είναι αρκετά απομονωμένο; Τελικά, μείναμε στο Μεγάλο Πάπιγκο, γιατί η ηλικία της παρέας και τα βιώματά της συμβαδίζουν με την πολυκοσμία και την άνεση. Παιδιά της πρωτεύουσας γαρ όλοι και οι κακές συνήθειες δεν κόβονται και τόσο εύκολα.
Αρχοντικό στο Καπέσοβο
Ο Γιώργος και η Μαρκέλλα μάς υποδέχτηκαν υπέρ το δέον εγκάρδια στο ξενοδοχείο τους. Τα πρώτα καφεδάκια κερασμένα και οι πρώτες πληροφορίες για την περιοχή τους άρχισαν να πέφτουν σωρηδόν. Μπερδευτήκαμε. Το "φαινόμενο" Μαρκέλλα ακροβατούσε ανάμεσα στην τακτοποίησή μας στα δωμάτια και στο σκαρίφημα του Ζαγορίου που μας πρόσφερε. Μέσα σ' ένα τέταρτο της ώρας, μας τα είχε εξηγήσει όλα. Για τον Βοϊδομάτη, για τη Χαράδρα του Βίκου, για τις Οβίρες, για τη Μολυβδοσκέπαστη, για το Καλπάκι, το Τσεπέλοβο, το Βραδέτο, το Καπέσοβο, τη Βίτσα, την Οξυά, τη Μπελόι, τα Ανω και Κάτω Πεδινά, την Ανω και Κάτω Κλειδωνιά, το Γυφτόκαμπο με τη Σαρακατσανέικη στάνη, για τα γεφύρια της περιοχής, για την Αστράκα και την Γκαμήλα, τις δύο κορυφές που απαρτίζουν το βουνό Τύμφη του Ζαγορίου, για την Κόνιτσα, τα Γιάννενα, για τα προβλήματά της με το σχολείο των παιδιών της, για τους σκορπιούς και τα φίδια που υπήρχαν παντού.
Εκεί, μας αποτελείωσε. Την κοιτούσαμε, απ' τη μία, φοβισμένοι κι απορημένοι και, απ' την άλλη, αμήχανοι και "πηγμένοι" απ' το φροντιστήριο.
Θαμπωμένοι πάντως και περίεργοι.
"Αμ' έπος άμ' έργον", λοιπόν.
Τακτοποιηθήκαμε και κατά το απόγευμα ξεκινήσαμε με τα πόδια για το Μικρό Πάπιγκο. Ηταν η πρώτη μας εξόρμηση. Τρία τέταρτα να πάμε κι άλλα τόσα να γυρίσουμε. Στη μέση της διαδρομής οι Οβίρες, οι φυσικές μπανιέρες που σχηματίζουν οι βράχοι. Πάντως, το μονοπάτι, που πήραμε για να κόψουμε δρόμο, μας έβγαλε λίγο την πίστη. Μετά την περιπλάνησή μας στα δύο Πάπιγκα, το βράδυ στην ταβέρνα του Τσουμάνη γευτήκαμε τις πρώτες σπεσιαλιτέ του καταστήματος και της περιοχής. Ολα, λέει, δικά τους. Κρέατα, τυριά, τυρογάλατα, γιαούρτια και γιδοτύρια. Ο θεός κι η ψυχή τους! Πάντως, ήταν νόστιμα. Μας άρεσαν.
«Χορταστική» αυριανή...
Πετρόχτιστο και το Δίλοφο
Η επόμενη μέρα είχε υπερωρίες. Από τις δέκα το πρωί που ξεκινήσαμε, γυρίσαμε κατάκοποι στις δέκα και μισή το βράδυ. Μας περίμενε, όμως, στου Τσουμάνη μια ξεγυρισμένη αλευρόπιτα - παραγγελιά - δύο κιλά παϊδάκια στο κάρβουνο και μια συκωταριά τηγανιά. Χώρια τα ψιλά.
Συζητήσαμε κι αναπολήσαμε όσα εκείνη τη χορταστική μέρα είχαμε δει. Φυσικά, την εντυπωσιακή χαράδρα του Βίκου. Δεν αφήσαμε γωνία για γωνία, που να μπορούμε να πάμε να τη δούμε και να μην την είδαμε! Εκτός απ' το Μπελόι, προς μεγάλη στεναχώρια της Σοφίας, που είχε έρθει για δεύτερη φορά στην περιοχή, μόνο και μόνο γι' αυτό. Λυπηθήκαμε όλοι που δεν προλάβαμε, αλλά είχε αρχίσει να νυχτώνει και το φοβηθήκαμε. Ο Γιάννης, πάντως, "το 'κοψε" σαν αγριοκάτσικο μόνος του κι απτόητος έφτασε στο Μπελόι, "τα είδε όλα" στο σούρουπο κι επέστρεψε άρχοντας! Για τη σκάλα στο Βραθέτο έγιναν πολλές συζητήσεις για το πώς οι κάτοικοί του ανεβοκατέβαιναν τα 1.300 περίπου απότομα σκαλιά και κάνα δίωρο με τα πόδια τη χαράδρα για να πάνε στο Καπέσοβο και αντίστροφα. Κάθε εποχή έχει και την ταχύτητά της!
Γεφύρια, φαράγγια, ροκ και ηπειρώτικα...
Στο γεφύρι του Νούτσου ή Κόκορου, τραβήξαμε πολλές φωτογραφίες. Ο Αλέξιος Νούτσος ήταν προεστός του Ζαγορίου και προστατευόμενος του Αλή - πασά. Είχε μυηθεί στη Φιλική Εταιρεία και το 1822 κατέβηκε στο Μεσολόγγι κι έκανε προσπάθεια για ελληνοαλβανική συμμαχία. Είχε διοριστεί, μάλιστα, πολιτικός διοικητής της Ανατολικής Στερεάς. Δολοφονήθηκε από τον Ανδρούτσο, όταν προσπάθησε να τον συλλάβει. Κοντά στους Κήπους, θαυμάσαμε το τρίτοξο γεφύρι του Καλογερικού με αρχιτεκτονική Κάμπιας. Ωραίο το θέαμα και πολύ βγαλμένο προς τα έξω, σε διαφημίσεις, τουριστικούς οδηγούς κλπ.
Το γεφύρι του Νούτσου ή Κόκορου
Στο Δίλοφο είχαμε έντονες αντεγκλήσεις, αν θα πιούμε εκεί καφέ ή όχι. Τελικά, δεν ήπιαμε γιατί προτιμήσαμε τα γλυκά στο Καπέσοβο που ήταν τελικά και ψιλομπαγιάτικα. Πάντως, το Δίλοφο ήταν ένα εκπληκτικό, σχεδόν έρημο χωριό, όλο διατηρητέο,χωρίς αλλοιώσεις.
Στην Αγία Παρασκευή, στο Μονοδέντρι, περπατήσαμε το μισό περίπου χιλιόμετρο για να δούμε τη θέα στο φαράγγι του Βίκου. Εκεί φάγαμε και για μεσημέρι κάτι πίτες και κρουασάν στα όρθια σ' ένα μαγαζάκι που εκείνη τη μέρα είχε εγκαίνια. Οσο βρισκόμασταν στο αυτοκίνητο, καθ' οδόν, γυρνώντας απ' το ένα χωριό στο άλλο, ακούγαμε μπόλικη εναλλασσόμενη μουσική απ' το ράδιο. Από rock μέχρι κλαρίνα ηπειρώτικα. Αλλοτε το φχαριστιόμασταν κι άλλοτε ο εκφωνητής, μας έσπαγε τα νεύρα με τη συνεχή παρλαπίπα του.
Στον Ελαφότοπο μια γριά Ηπειρώτισσα ψοφούσε για συζήτηση. Είδαμε και πάθαμε να ξεκολλήσουμε ευγενικά. Θυμάμαι την πρώτη της ερώτηση: "Τι θέτε σεις εδώ πάνω σ' αυτά τα κατσάβραχα;".
Φεύγοντας απ' το Μονοδέντρι και πηγαίνοντας για την Οξυά, ο χωματόδρομος εκείνος των 8 χιλιομέτρων ήταν κατάσπαρτος από σχιστοειδή πετρώματα. Μας εντυπωσίασε αυτό το γεωλογικό φαινόμενο και το φωτογραφήσαμε δεόντως. Την επόμενη μέρα, απ' τις τόσες χαράδρες που είχαμε δει την προηγούμενη, μας ερχόταν αντί για "καλημέρα" και "γεια χαρά" να λέμε "Γεια-Χαράδρα"!
Στο σπίτι της κόρης του πασά...
Μαγευτική εικόνα πλάι στο Βοϊδομάτη
Ξεκινήσαμε, λοιπόν, να δούμε την Κόνιτσα και το γεφύρι της. Ανηφορίσαμε και προς το σπίτι της Χάμκως. Η Χάμκω, η μάνα του Αλή - Πασά, ήταν κόρη του πασά της Κόνιτσας.
Ο Κώστας δυσανασχέτησε λέγοντας: "Και να μην το βλέπαμε το σπίτι της Χάμκως δε θα χάναμε και τίποτα". Σωστό. Ομως, η Χάμκω δεν ήταν τυχαία γυναίκα. Ηταν όμορφη και δυναμική. Ετσι, όταν πέθανε ο άντρας της, ο Βελή - πασάς απ' το Τεπελένι και έχοντας μικρά τα δύο παιδιά της, τον Αλή και τη Χαϊνίτσα, έγινε αρχηγίνα της φάρας της. Πιάστηκε, όμως, αιχμάλωτη απ' τους Χορμοβίτες και τους Γαρδικιώτες, τους κατοίκους δύο γειτονικών προς το Τεπελένι χωριών, και υπέστη φοβερούς εξευτελισμούς. Μάλιστα, ο αρχηγός των Γαρδικιωτών τη βίασε μπροστά στα παιδιά της. Η Χάμκω, όμως, επέζησε και μεταβίβασε όλο το μίσος της για εκδίκηση στα δυο παιδιά της. Οταν ο Αλή, λοιπόν, έφτασε στα είκοσί του χρόνια κι έγινε αρχηγός της φάρας του, κατάστρεψε εκ θεμελίων το Χόρμοβο και ξέκανε όλους τους κατοίκους του. Απασχολημένος όμως, όπως ήτανε τα επόμενα χρόνια με το τεράστιο πασαλίκι του που ξεκινούσε από την Αλβανία και έφθανε μέχρι την Πελοπόννησο, με έδρα τα Γιάννενα, είχε ξεχάσει τους Γαρδικιώτες.
Του το υπενθύμισε η μάνα του, η Χάμκω, πεθαίνοντας. Κι έτσι, ύστερα από σαράντα χρόνια, ο Αλή Πασάς και η αδελφή του, η Χαϊνίτσα, ξεκίνησαν με στρατό από τα Γιάννενα για το Γαρδίκι. Με το γνωστό δόλιο τρόπο του, ο Αλή ξεγέλασε τους Γαρδικιώτες, κάνοντάς τους το φίλο και αδελφό τους, ώσπου εγκλώβισε 750 άοπλους άντρες σ' ένα χάνι λίγο έξω απ' το Αργυρόκαστρο, για να κλείσει δήθεν συμφωνία ειρήνης μαζί τους. Τότε ανέθεσε σ' έναν Ελληνα, δυστυχώς, τον Θανάση Βάγια, που δέχτηκε, με 150 δικούς του χριστιανούς - αφού δε δεχόταν κανένας άλλος, μουσουλμάνος ή χριστιανός - να κάνει το στυγερό μαζικό έγκλημα. Τους δολοφόνησαν εν ψυχρώ όλους. Δεν έμεινε ούτε ένας. Μάλιστα, τα πτώματά τους έμειναν άθαφτα επί χρόνια - κατ' εντολή του Αλή - για να τα τρώνε τα κοράκια. Τοποθέτησαν και μια ταμπέλα έξω απ' το κατεστραμμένο χάνι: "Ετσι εκδικείται ο Αλή Πασάς, αυτούς που ντρόπιασαν κάποτε την οικογένειά του και τη μάνα του, τη Χάμκω".
Το Πάπιγκο, μια ζωγραφιά
Αυτά όσον αφορά τους άντρες. Η αδελφή του Αλή, η Χαϊνίτσα, είχε αναλάβει τις γυναίκες του Γαρδικιού. Τις μάζεψε όλες, τις ξεγύμνωσε και τις εγκατέλειψε πάνω στα γύρω βουνά, χωρίς νερό, χωρίς τροφή, χωρίς τίποτα, μέχρι να πεθάνουν απ' τις κακουχίες και να φάνε τις σάρκες τους τα όρνεα. Για μήνες επέβλεπε το μακάβριο έργο της. Ελάχιστες απ' αυτές τις γυναίκες γλίτωσαν.
Αυτή, λοιπόν, ήταν η Χάμκω και τα δυο παιδιά της. Ο φοβερός σατράπης Αλή - Πασάς και η μισητή αδελφή του, η Χαϊνίτσα».
Επιμέλεια: Ελένη ΑΡΓΥΡΙΟΥ
Από την  ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ" ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ ΤΗΣ 6 ΜΑΗ 2007

Θωράκισαν τα ιερά κειμήλια,

Οι αρχές άδειασαν τα μοναστήρια και μετέφεραν τους θρησκευτικούς θησαυρούς σε κεντρικές εκκλησίες, όπου τοποθέτησαν κλειστά κυκλώματα τηλεόρασης και συστήματα συναγερμού.
 Εφυγαν από τα μοναστήρια και πλέον οι θρησκευτικοί θησαυροί βρίσκονται σε ασφαλή μέρη, με κλειστά κυκλώματα τηλεόρασης και συστήματα συναγερμού. Μετά τα απανωτά κρούσματα διαρρήξεων σε μοναστήρια και ξωκλήσια, τα οποία κυριολεκτικά απογυμνώθηκαν από εικόνες και ιερά σκεύη, οι αρχές των Ιωαννίνων μετέφεραν ό,τι πολύτιμο υπήρχε σε εκκλησίες που είναι σε κατοικημένες περιοχές.Πριν από έναν χρόνο και μέσα σε διάστημα μόλις δύο μηνών ιερόσυλοι «έγδυσαν» δεκάδες μοναστήρια στα Ζαγοροχώρια και έκλεψαν εικόνες, Ευαγγέλια, ασημένια σκευοφυλάκια, τμήματα τέμπλων, εξαπτέρυγα και άλλους πολύτιμους θησαυρούς.Οι αρχές κινητοποιήθηκαν και ύστερα από μεγάλη σύσκεψη που έγινε στο Τσεπέλοβο αποφασίστηκε να μεταφερθούν όλες οι εικόνες και τα ιερά σκεύη από τα μοναστήρια και τα ξωκλήσια, στις κεντρικές εκκλησίες των χωριών, οι οποίες θωρακίστηκαν με μεταλλικές πόρτες, κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης και σύστημα συναγερμού.Ετσι, πριν από μερικές μέρες άπραγοι έφυγαν επίδοξοι διαρρήκτες από τη Μονή Εισόδου της Θεοτόκου ή Μονή Αγγελομάχου στα Κούρεντα του Δήμου Μολοσσών Ιωαννίνων. Οι κάτοικοι βρήκαν ίχνη παραβίασης στην πόρτα, αλλά οι δράστες δεν πήραν τίποτε, άλλωστε όλες οι εικόνες, τα ιερά βιβλία και σκεύη είχαν μεταφερθεί. «Το μοναστήρι βρίσκεται 2 χιλιόμετρα έξω από το χωριό και πέρσι τον Νοέμβριο το είχαν διαρρήξει και είχαν πάρει τρεις εικόνες από το ξυλόγλυπτο τέμπλο του. Φέτος δεν κατάφεραν να μπουν μέσα, αλλά έτσι κι αλλιώς δεν θα έβρισκαν κάτι πολύτιμο να πάρουν», είπε στην εφημερίδα «Εθνος» ο δήμαρχος Μολοσσών Γιώργος Παργανάς.Φέτος δεν παρατηρήθηκαν κρούσματα διαρρήξεων στα μοναστήρια των Ιωαννίνων. Οι αρχές διαβεβαιώνουν ότι δεν υπάρχουν πλέον εικόνες, σκεύη και άλλοι πολύτιμοι θησαυροί στο εσωτερικό τους, αφού όλα βρίσκονται σε ασφαλές μέρος.«Θέλουμε να ενημερώσουμε τους ιερόσυλους πως αδειάσαμε εμείς τα μοναστήρια για να τα προστατέψουμε πριν μας τα αδειάσουν αυτοί. Οι θρησκευτικοί θησαυροί βρίσκονται σε μέρη όπου δεν μπορούν να φτάσουν για να τους αρπάξουν», μας λέει ο δήμαρχος Τύμφης Γ. Σουκουβέλος. Ερευνες

Ψηφιοποιούνται οι εικόνες, αναζητούνται οι διαρρήκτες

Παράλληλα με τη μεταφορά των εικόνων και των ιερών σκευών, με ευθύνη της 8ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων ψηφιοποιούνται όλες οι εικόνες για να δημιουργηθεί ένας επικαιροποιημένος κατάλογος. Οι αρχές συνεχίζουν τις έρευνες για τον εντοπισμό των διαρρηκτών, που έδρασαν πέρυσι τέτοιες ημέρες και απογύμνωσαν τα μοναστήρια. Είναι χαρακτηριστικό πως σε μία περίπτωση, στην ιστορική εκκλησία Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο Κουκούλι, η οποία χρονολογείται από τον 16ο αιώνα, αφαίρεσαν πάνω από 60 εικόνες, δύο ιερά Ευαγγέλια, τα εξαπτέρυγα, ασημένια σκεύη, αλλά και τμήματα των λειψάνων των Αγίων Παντελεήμονος και Χαραλάμπους και οι αστυνομικοί εκτιμούν ότι χρειάστηκαν φορτηγό.

ΠΗΓΗ: ethnos 
ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΑΜΕ ΣΤΟ:  http://epirusgate.blogspot.com/

Το πέτρινο γεφύρι στο Λάκκο τ' Τσιολιού.


Το πέτρινο γεφύρι στο Λάκκο τ’ Τσιολιού βρίσκεται στο χωριό Μανασσής του Κεντρικού Ζαγορίου και ενώνει τις δύο όχθες του ομώνυμου λάκκου της περιοχής. Είναι ένα γεφύρι το οποίο, τα παλαιότερα χρόνια,  εξυπηρετούσε την επικοινωνία του χωριού με τους Κήπους και τους Νεγάδες καθώς επίσης και την μετάβαση των κατοίκων του χωριού στα αμπέλια τους, τα «Καλοερκά», τα οποία ονομάζονταν έτσι επειδή ανήκαν στη Μονή Βισσικού Καλωτάς.

Δεν είναι γνωστό το πότε και από ποιούς έχει κτισθεί. Λέγεται όμως ότι το όνομά του το πήρε από κάποιον Τσιόλο που είχε κήπο κοντά στο γεφύρι. Σήμερα το γεφύρι αυτό αποτελεί ένα από τα αξιοθέατα του χωριού.



Σημείωση:  Για τη σύνταξη του παρόντος πήρα πληροφορίες και φωτογραφίες από τη σελίδα www.petrinagefiria.uoi.gr

Ο «υπερτροφισμός» οδηγεί σε λουκέτα τις τουριστικές επιχειρήσεις του νομού Ιωαννίνων.

Το σοβαρό ενδεχόμενο να μπουν έστω προσωρινά λουκέτα σε δεκάδες μικρές ή και μεγαλύτερες τουριστικές επιχειρήσεις του νομού Ιωαννίνων αντιμετωπίζεται από τους ασχολούμενους στον κλάδο του τουρισμού με μεγάλο πλέον σκεπτικισμό. Ήδη τα μηνύματα δεν είναι ενθαρρυντικά ενώ και η επίσημη πρακτική ή καλύτερα η πραγματικότητα, όπως αποτυπώθηκε τις ημέρες των Χριστουγέννων, απέδειξε με τον πλέον περίτρανο τρόπο, ότι και ο τουρισμός πλήττεται από την οικονομική κρίση.
Οι επαγγελματίες του χώρου μιλούν για τη χειρότερη περίοδο της τελευταίας δεκαετίας, κάτι εμφανές σε ολόκληρο το νομό, από τα πλέον τουριστικά μέρη μέχρι εκείνα που δεν έχουν καταφέρει ακόμη να αποκτήσουν πολλές και σύγχρονες υποδομές. Ήταν μοιραίο έτσι, να ξεκινήσει μία συζήτηση αφενός, για τον τρόπο αντιμετώπισης αυτής της κατάστασης, εάν μπορεί αυτό να γίνει σε τοπικό επίπεδο, με παροχή επιπλέον υπηρεσιών, όπως μειώσεις τιμών, προσφορές δωρεάν διανυκτερεύσεων, αλλά αφετέρου και για την πορεία στη συνέχεια, με τον προβληματισμό που αναπτύσσεται να αναφέρεται στο εάν φτάσαμε σε σημείο υπερκορεσμού υποδομών.
Η Περιφέρεια Ηπείρου από την 1η Ιανουαρίου αναλαμβάνει καθήκοντα εξεύρεσης λύσεων σε διάφορα επίπεδα, είναι όμως βέβαιo, ότι υπό τις πιέσεις που θα ασκηθούν από τον κλάδο και την πραγματικότητα, θα κληθεί να συζητήσει στο ίδιο τραπέζι με τους επαγγελματίες του κλάδου και όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες, το θέμα του «υπερτροφισμού» των καταλυμάτων σε συγκεκριμένες περιοχές.
Η συζήτηση αυτή αφορά προφανώς τη νέα αιρετή Περιφέρεια υπό το σκεπτικό πως συνεχίζεται ακόμη και σήμερα να παρέχεται η δυνατότητα σε όποιον επιθυμεί να καταθέσει μία πρόταση σε διάφορα επιδοτούμενα προγράμματα, προκειμένου να δημιουργήσει μία μικρή ή μεγαλύτερης ξενοδοχειακή μονάδα σε αστικό κέντρο ή όπου αλλού επιθυμεί.
Η πρακτική αυτή ακολουθήθηκε τα τελευταία χρόνια και ειδικά την τελευταία δεκαετία, όπου τα τουριστικά καταλύματα σε συγκεκριμένες περιοχές και χωρίς σχεδιασμό ή μελέτες βιωσιμότητας, ξεφύτρωσαν σαν τα μανιτάρια. Τα περισσότερα από αυτά έμειναν χωρίς κόσμο την περίοδο των Χριστουγέννων και εφόσον η οικονομία της χώρας αδυνατεί να βγει από το τέλμα στο οποίο βρίσκεται, η εικόνα αυτή θα γίνεται συνεχώς και χειρότερη.
50 κάτοικοι και 500 επισκέπτες…
Σήμερα στην Ήπειρο υπάρχουν συνολικά 32.000 κλίνες, με το νομό Ιωαννίνων να διαθέτει περίπου 9.000 κλίνες σε 400 ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα. Το ερώτημα που τίθεται εντόνως πλέον και από αιρετούς (δηλώσεις Γ. Παπαναστασίου πριν από λίγες ημέρες) είναι εάν έχουμε φτάσει σε επίπεδο υπερκορεσμού στον αριθμό των τουριστικών καταλυμάτων, που είναι αναντίστοιχος ή με τις δυνατότητες της περιοχής στη φιλοξενία επισκεπτών ή με τις υφιστάμενες συνθήκες στην ελληνική οικονομία.
Υπάρχουν δύο αναγνώσεις. Η πρώτη έχει να κάνει με την εκτίμηση, πως σε επίπεδο νομού, δεν έχουμε φτάσει ακόμη το ανώτατο όριο καταλυμάτων και κλινών, κοινώς θα μπορούσαν να γίνουν και άλλες νέες υποδομές.
Η δεύτερη ανάγνωση όμως είναι περισσότερο ενδιαφέρουσα, καθώς υποστηρίζει μεν πως μπορούν να γίνουν και νέες μονάδες, πλην όμως θα πρέπει να τεθεί πρώτιστα ο κανόνας της γεωγραφικής κατανομής και οι αιτήσεις να μην αναφέρονται σε κάθε περιοχή, όπου σήμερα υπάρχει υπερπληθώρα προφοράς.
Είναι ενδιαφέρουσα έτσι, η άποψη του προϊσταμένου του ΕΟΤ στην Ήπειρο Γ. Γκιώκα, ο οποίος σε δήλωσή του στην «Ε» σημειώνει πως «δε φτάσαμε ακόμη στον κορεσμό. Σε κάποιες ορεινές περιοχές ναι. Λείπουν όμως μονάδες από άλλες περιοχές, όπως τα Τζουμέρκα, το Πωγώνι, η Λάκκα Σούλι. Το κακό που έγινε και εξακολουθεί να γίνεται με τα επιδοτούμενα προγράμματα και τις προτάσεις που καταθέτουν οι ενδιαφερόμενοι, είναι πως δεν εξετάζεται η φέρουσα ικανότητα της κάθε περιοχής, πόσα καταλύματα δηλαδή μπορεί να «σηκώσει» κάθε περιοχή. Δε γίνεται σήμερα να έχεις ένα χωριό με 30 ή 40 μόνιμους κατοίκους και σε αυτό να έχεις 500 επισκέπτες, ενώ κάπου αλλού να έχεις 200 κατοίκους και ούτε έναν επισκέπτη, γιατί δεν υπάρχει καμία τουριστική μονάδα. Περνάμε μία μεγάλη κρίση και στον τουρισμό, που ωστόσο στέκεται ακόμη καλύτερα από άλλους κλάδους, όπως για παράδειγμα η αγορά και αυτό θα πρέπει να το σημειώσουμε», τονίζει ο κ. Γκιώκας.
Επιδοτούμενα προγράμματα χωρίς σχεδιασμό
Είναι προφανές, ότι όλα τα προηγούμενα χρόνια, δεν υπήρξε ποτέ ένας κεντρικός σχεδιασμός της Πολιτείας και φυσικά ούτε τοπικός σχεδιασμός, ώστε να τεθούν όρια και πλαίσια αναφοράς στον αριθμό των τουριστικών υποδομών, που θα πρέπει να έχει κάθε γεωγραφική περιοχή του νομού.
Ακόμη και σήμερα, προγράμματα που βρίσκονται σε εξέλιξη, δεν προβλέπουν καμία σχετική αναφορά στις προτάσεις που δέχονται για τη φέρουσα ικανότητα κάθε περιοχής, με αποτέλεσμα να εντάσσονται και να χρηματοδοτούνται διαρκώς νέες τουριστικές μονάδες στις περιοχές, όπου ήδη υπάρχει υπερπληθώρα καταλυμάτων.
Είναι απορίας άξιον, γιατί σε όλα τα προγράμματα που δίνουν τη δυνατότητα ενίσχυσης για ίδρυση νέων ξενοδοχειακών μονάδων, μικρών ή μεγάλων δεν προβλέπεται η σύνταξη και μίας μελέτης σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, ώστε να αποδειχθεί ή έστω να δικαιολογηθεί επαρκώς, η ίδρυση της μονάδας.
Τι επιδοτήθηκε τα τελευταία χρόνια
Πριν από λίγες ημέρες η Γνωμοδοτική Επιτροπή της Περιφέρειας, που έχει την ευθύνη της διεκπεραίωσης του αναπτυξιακού νόμου ανακοίνωσε νέες εντάξεις στον αναπτυξιακό, μεταξύ αυτών και προτάσεις ίδρυσης νέων καταλυμάτων.
Συνολικά από την αρχή του έτους, όταν ξεμπλοκαρίστηκε τρόπον τινά ο αναπτυξιακός, μέχρι την τελευταία συνεδρίαση της Γνωμοδοτικής εντάχθηκαν συνολικά 36 προτάσεις επένδυσης στον τομέα του τουρισμού, οι περισσότερες εξ’ αυτών στο νομό Ιωαννίνων. Εκκρεμούν ακόμη περίπου 15 αιτήσεις για εξέταση, που αναφέρονται στον ίδιο τομέα.
Η ΗΠΕΙΡΟΣ ΑΕ υλοποιεί την 1η προκήρυξη τοπικού προγράμματος για την προσέγγιση Leader, με την περίοδο κατάθεσης των προτάσεων να ολοκληρώνεται στις 22 Νοεμβρίου.
Συνολικά, για τους νομούς Ιωαννίνων και Θεσπρωτίας κατατέθηκαν 32 προτάσεις εκ των οποίων οι 14 αφορούν σε ίδρυση νέων τουριστικών μονάδων, και από αυτές τις προτάσεις οι 9 αναφέρονται στο νομό Ιωαννίνων.
Τέλος, ένα από τα προγράμματα που παρουσίασαν μεγάλη ζήτηση και συγκέντρωσε πλήθος προτάσεων, οι οποίες εγκρίθηκαν και χρηματοδοτήθηκαν είναι τα ΟΠΑΑΧ, που στην περιοχή είχαν ως φορέα υλοποίησης για την περίοδο 2003-2008 την ΑΣΗΚ.
Σε σύνολο 332 προτάσεων για το πρόγραμμα οι 71 προτάσεις αφορούσαν στην ίδρυση 71 χώρων εστίασης, παραδοσιακών καφενείων, εστιατορίων, μικρών αναψυκτηρίων και από αυτές, οι 44 αφορούσαν στο νομό Ιωαννίνων.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι μία από τις δραστηριότητες, που έχουν σχέση με τον τομέα του τουρισμού, που είναι οι εναλλακτικές δραστηριότητες (υπαίθριες αθλητικές δραστηριότητες, π.χ μονάδες ράφτινγκ) δεν είχαν μεγάλη ζήτηση και συνολικά στην Ήπειρο κατατέθηκαν μόλις 5 προτάσεις για ένταξη και χρηματοδότηση στα ΟΠΑΑΧ.

ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ από την εφημερίδα Ελευθερία
ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΑΜΕ ΣΤΟ:  http://www.epirusonline.gr/

Μερική έκλειψη ηλίου στις 4 Γενάρη .

Το πρωί της Τρίτης 4 Ιανουαρίου θα έχουμε την ευκαιρία να παρατηρήσουμε το πρώτο μείζον αστρονομικό φαινόμενο του 2011 που θα είναι ορατό από την Ελλάδα, έστω και με τη χρήση των απαραίτητων «εργαλείων».
Στις 9.00 η Σελήνη θα αρχίσει σταδιακά να καλύπτει ένα μέρος του ηλιακού δίσκου και θα παραμείνει ορατή μπροστά του μέχρι τις 12.00, ενώ η μεγαλύτερη κάλυψη αναμένεται στις 10.30 περίπου. Λόγω του ότι η έκλειψη είναι μερική και όχι ολική, το φαινόμενο δεν (πρέπει να) είναι ορατό με γυμνό μάτι αφού η απευθείας παρατήρηση του ηλιακού δίσκου είναι πολύ επικίνδυνη. Ενδείκνυται αντίθετα η χρήση ειδικών γυαλιών που φιλτράρουν την ηλιακή ακτινοβολία, ή έστω ειδικού καθρέφτη.
Το Πλανητάριο την ώρα του φαινομένου σκοπεύει να προσφέρει σε πολίτες τη δυνατότητα να παρατηρήσουν την έκλειψη μέσω τηλεσκοπίων. 
ΠΗΓΗ: www.epirusonline.gr

1 Ιαν 2011

Βασιλείς των ορέων.

«Οι βλάχοι και τα τραγούδια τους.
Το όνομα τους το ξέρουμε όλοι. Ποιοι όμως είναι ακριβώς; Που βρίσκονται: Τι τραγουδούν;
Αρχίσαμε να συζητάμε με τη Μαριάνθη Πελεβάνη για ένα άρθρο σχετικά με τους Βλάχους την άνοιξη του 2006. Οι συνθήκες μέσα σε αυτά τα σχεδόν τρία χρόνια,  με τις αλλαγές στη διεύθυνση και στην ιδιοκτησία τον περιοδικού, δεν εννόησαν  την αποπεράτωση του. Όσο αυτή καθυστερούσε τόσο προστίθετο στις γνώσεις μας νέο υλικό, φτάνονται εν τέλει σε ποσότητες ασφυκτικές. Επιχειρούμε επιτέλους την ολοκλήρωση του, αλλά είναι σίγουρο ότι αφήνουμε ατ’ έξω πολλά πράγματα  που θα θέλαμε να έχουμε συμπεριλάβει. Θα ακολουθήσουν οι υπόλοιπες φυλές.


«Οι πασίγνωστοι άγνωστοι.
 Ποιοι είναι οι Βλάχοι; Οι παρεξηγήσεις σχετικά με την ονομασία αυτή είναι πολλές και ποικίλες. Οι Νοτιοελλαδίτες απαξιούν γενικά ως «βλάχους» τους επαρχιώτες του Βορρά. Ο μέγας Fauriel παρερμηνεύει ως βλάχικα όλα τα ποιμενικά τραγούδια γενικά, αν και κάπου κάνει λόγο και για Βαλάχους, αναφερόμενος στη συγκεκριμένη αλλόγλωσση ομάδα. Πέρα από τις άλλοτε χαριτωμένες και άλλοτε πικρές αυτές παρεξηγήσεις, οι Βλάχοι 

Τελειώνει ο χρόνος (2010)!

Έστω και στα τελειώματα του χρόνου, ο καιρός μας κάνει το χατήρι. Η ηλιοφάνεια, φέρνει τον κόσμο στα χωριά μας, στο Ζαγόρι μας. Και το Βραδέτο σήμερα ήταν στις προτιμήσεις πάνω από 200 ατόμων. Πολλοί από αυτούς περπάτησαν την Σκάλα μας και έφτασαν ψηλά στο Βραδέτο.
 Τους εντυπωσίασε ο ξωκκλήσι του Αϊ Θανάση και οι περισσότεροι νόμιζαν ότι είναι αφιερωμένο στον Προφήτη Ηλία. Αλλά σαν περνούσαν το κατώφλι του, άλλαζαν γνώμη βλέποντας την εικόνα του Αϊ Θανάση.

 Και τι όμορφη εικόνα να βλέπουν να ταΐζουμε τα γατιά μας. Δεν τις αφήνω να πεινάσουν και τις επισκέπτομαι αρκετά συχνά. Για τελευταία φορά το 2010 το φαγητό ήταν πλουσιοπάροχο. Μετά τις κροκέτες, άφησα ανοιχτές μερικές κονσέρβες με κοτόπουλο, σολομό. Φεύγοντας οι κοιλιές τους ήταν φούσκα!

Καλή παρέα!

Μια βόλτα στο Ηλιοχώρι, στον φίλο του ιστολογίου, Μιχάλη Κοντογιάννη. Να τα πούμε λιγάκι και μετά να μαζευτούμε στο μικρό μαγαζάκι τους για κανά κρασάκι. 



 Και σαν έπεσε το φιρμάνι στους άλλους άρχισαν να συγκεντρώνονται. Και η Αθανασία με τα χεράκια της, στον γάστρο έφτιαξε αρνάκι με πατάτες.




 Λουκούμι ήταν το αρνάκι. Παρέα με Ηλιοχωρίτες (Μιχάλης, Γιώργος, Αθανασία, Γιούλη, Δημητράκης κ.α). Το κρασάκι έλυσε την γλώσσα, και η ώρα περνούσε. Η θερμοκρασία έξω έπεφτε, ακόμη ένα ξύλο φούντωνε στην σόμπα την φωτιά.
 Μόλις μαζεύτηκαν και άλλοι, έπρεπε να φύγω. Ο δρόμος σε πολλά σημεία ανήλια είχε παγώσει. Υποσχέθηκα να ξαναπάω την επόμενη χρονιά. Γιατί τέτοια καφενεδάκια αξίζει να διατηρούνται.



ΠΗΓΗ:  http://vradeto1340.blogspot.com/ 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΔΙΚΗ ΜΑΣ: Αγαπητέ φίλε Στέφανε Καλή Χρονιά. Μας έκανες να ζηλέψουμε. Δεν πειράζει όμως. Αρκεί που πέρασες όμορφα στο χωριό μας!!!!

Ήθη και έθιμα πρωτοχρονιάς στο Ντομπρίνοβο!

Την ημέρα της Πρωτοχρονιάς αμέσως μετά την πρωινή λειτουργία οι συχωριανοί μας επισκεπτόταν όλα τα σπίτια όπου υπήρχαν Ντομπρινοβίτες που γιόρταζαν και στηνόταν στο καθένα από αυτά ένα μικρό γλέντι.
  Η πρώτη μέρα του χρόνου όπως συμβαίνει πάντα γεννά προσδοκίες και ελπίδες για ένα καλύτερο χρόνο.
Τα παιδιά του χωριού έπαιρναν από το σπίτι τους λίγο βούτυρο και μ’ αυτό πήγαιναν και άλειφαν τις βρύσες του χωριού, ελπίζοντας πως όπως τρέχει άφθονο το νερό έτσι και τη νέα χρονιά θα μπαίνουν στο σπίτι τους πλούσια τα προϊόντα.
Οι πιο μικροί ήταν περιζήτητοι ακόμη και για να κάνουν «ποδαρικό».
Το νεαρό της ηλικίας τους καθιστούσε τυχερούς αλλά και άκακους.
Έτσι οι πόρτες των σπιτιών που το πρώτο πρωινό της νέας χρονιάς παρέμειναν κλειστές μην τύχει και έρθει κανένας «κακορίζικος» και πάει στραβά η νέα χρονιά, άνοιγαν και οι νοικοκύρηδες καλοδεχόταν τους πιτσιρικάδες «γουρλήδες» του χωριού.
Υπήρχε και ένα άλλο παλιό έθιμο πού «φανέρωνε» τα μελλούμενα της νέας χρονιάς. Κάθε οικογένεια μαζευόταν στο τζάκι του σπιτιού της και έπαιρνε λίγα σπόρια σιταριού, τόσα όσα ήταν και τα μέλη της.
Ονομάτιζαν το κάθε σπυρί και αφού καθάριζαν την πυρόπλακα έριχναν το σιτάρι πάνω της, που πολύ γρήγορα ζεσταινόταν και «έσκαγε».
Ανάλογα με την πορεία που έπαιρνε το σπυρί ερμηνευόταν και η «τύχη» του μέλους της οικογένειας που του αντιστοιχούσε.
Αν μετά την έκρηξη το σπυρί πεταγόταν προς την φωτιά, τότε το μέλλον του προμηνυόνταν δυσοίωνο, ενώ αν πεταγόταν προς τα έξω τότε φαινόταν τυχερός αφού μακρύς θα ήταν ο βίος του.
  Στο πρωτοχρονιάτικο τραπέζι φυσικά δέσποζε η «Βασιλόπιτα», που συνήθως ήταν κρεατόπιτα ή τυρόπιτα.
Εκτός από κάποιο νόμισμα πολλά σπίτια στην «βασιλόπιτα» που έφτιαχναν έβαζαν διάφορα συμβολικά αντικείμενα. 
Ένας ξύλινος σταυρός που αντιστοιχούσε στον Χριστό, ένα κλαρί κρανιάς που αντιστοιχούσε στο σπίτι (να είναι γερό σαν το ξύλο της κρανιάς), ένα μικρό κομμάτι από κλίμα (για τα αμπέλια), λίγο άχυρο για τα προϊόντα των χωραφιών και ένα μικρό κομμάτι από «κοπάτσιου» (βελανιδιά) για τα ζώα, ήταν συνήθως τα αντικείμενα που τοποθετούνταν στις «Βασιλόπιτες» και όσοι τα έβρισκαν αισθανόταν ιδιαίτερα τυχεροί ενώ δεχόταν και τις ευχές όλων για μια ιδιαιτέρως παραγωγική νέα χρονιά. 
ΠΗΓΗ:  iliochori.eu

Καλή Χρονιά!

Σε όλες τις φίλες και τους φίλους της σελίδας, εύχομαι μέσα από την καρδιά μου η καινούργια χρονιά να φέρει υγεία, αγάπη, χαρά  και ευτυχία στον καθένα ξεχωριστά αλλά και στις οικογένειές σας γενικά.  Ας είναι μία χρονιά δημιουργική και γεμάτη επιτυχίες για όλους μας!  
Πέρα όμως από τις προηγούμενες ευχές, που είναι οι συνηθισμένες για κάθε νέα χρονιά, φέτος δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε και  μία ακόμη. Το "Καλό κουράγιο Έλληνες", που μας ευχήθηκε από την προηγούμενη χρονιά ο Ευρωπαίος Επίτροπος κ. Όλι Ρεν κι αυτό γιατί ασφαλώς θα μας χρειασθεί αρκετό κουράγιο, για ν' αντεπεξέλθουμε στις δυσκολίες που μας περιμένουν το 2011!!

Μπορείτε ν' αφήσετε κι εσείς τις ευχές σας υπό μορφή σχολίου στην παρούσα ανάρτηση.

Σας ευχαριστώ, όλες και όλους, που συνταξιδεύετε μαζί μου στο Ηλιοχώρι και στο Ζαγόρι γενικότερα και σας εύχομαι και πάλι Χρόνια Πολλά και Καλή Χρονιά!!!

Το ποδαρικό της χρονιάς!

Ένα από τα έθιμα που είχαν στο Ζαγόρι τα παλαιότερα χρόνια  για την πρωτοχρονιά ήταν και αυτό του "ποδαρικού". Με την έλευση του καινούργιου χρόνου, εξέταζαν ποιός θα έμπαινε πρώτος στο κάθε σπίτι ή ποιόν θα συναντούσαν πρώτον στο δρόμο, βγαίνοντας από το σπίτι,  την πρωτοχρονιά. Πολλοί το έθιμο αυτό το κρατάμε μέχρι και σήμερα.
Χαρακτηριστικό είναι ένα ποίημα του Ελαφοτοπίτη ποιητή Μενέλαου Κικόπουλου, το οποίο και επιλέξαμε για να μας κάνει ποδαρικό στη  νέα χρονιά.
Ελπίζουμε να μας φέρει τύχη!!!

ΤΟ ΠΟΔΑΡΙΚΟ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ

Πρωτοχρονιάς ξημέρωμα τα παιδικά τα χρόνια
στο πατρικό το σπίτι μας με μπόια εκεί τα χιόνια΄
η μάνα μου με ξύπνησε για τις γειτονοπούλες,
να κάνω το ποδαρικό στις φίλες τις Κασσούλες.

Με δέχτηκαν στο μαγειριό, στο τζάκι, στην πυρά τους,
μ' αγκάλιασαν, με φίλησαν κι οι τρεις με τη σειρά τους, 
Σταματώ η μεγαλύτερη, Μαγδαληνή η μεσαία
και Ευφροσύνη η μικρή, αψιά, αλλά ωραία.

Σε τουφωτό πουρνάρι τους ανέβηκα καβάλα,
πολλά τα πουρνατσέφλα του που πέσανε στη σάλα,
τόσα καλά και πλειότερα θενά ’μπουν μες το σπίτι 
γεννήματα ένα σωρό, σιτάρι, αραποσίτι.

Το έμπα του μικρού παιδιού με το δεξί ποδάρι
τα φέρνει όλα δεξιά στ' αμπάρι, το κελάρι.
Υγειά και γέλιο και χαρά φωλιάζουν στη φαμίλια, 
αρρώστιες, στενοχώριες της μακριά της φεύγουν μίλια.

Καλούδια απ' την κασέλα τους μου πρόσφεραν για δώρα, αμύγδαλα, καρύδια τους και ζαχαρκά πληθώρα.
Με κέρασαν γλυκό μπελτέ, μουστόπιτες στη θράκα
και προυτσαλέκους εψητούς σε ακονένια πλάκα.

Με προβοδίσαν πρόθυμα με χίλιες δυο ευχές τους,
με ξέχειλες τις τσέπες μου από τις παροχές τους.
Με κάλεσαν με το καλό για το ποδαρικό τους,
του χρόνου πάλι για να 'ρθω ξανά στο σπιτικό τους.

Ω! χρόνια τόσο όμορφα, με έθιμα ωραία,
που τα τηρούσαν στο χωριό, τα κρίνανε σπουδαία΄
παλιές συνήθειες άμετρες, παράξενες προλήψεις
καιρούς θα τις συμβουλευτούν και σε χαρές και θλίψεις.

Σημείωση:  Το ποίημα το βρήκαμε στην ποιητική συλλογή του Μενέλαου Στ. Κικόπουλου "ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ ΑΝΘΟΙ"

Αη Βασίλης!

Αν πιστεύεται στον Άη Βασίλη, μην ξεχάσετε να σβήσετε το τζάκι, για να μπορέσει να μπει και να αφήσει τα δώρα στις πολύχρωμες κάλτσες σας. 





ΠΗΓΗ: http://vradeto1340.blogspot.com/