Διαφαίνεται «ενδιάμεση λύση» στο θέμα της αρτιότητας των 10 στρεμμάτων που αποτελεί το «κόκκινο πανί» στο νομοσχέδιο για τη βιοποικιλότητα. Θα φανεί στη συζήτηση επί των άρθρων στην ολομέλεια της Βουλής. Ήδη υπερψηφίστηκε επί της αρχής από την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής. Με ομόφωνη απόφασή του το Δ.Σ της ΚΕΔΚΕστην κυβέρνηση και στο υπουργείο Περιβάλλοντος... συμφώνησε επίσης επί της αρχής με το νομοσχέδιο, αλλά υπό όρους που αλλάζουν πολλά δεδομένα. Και οι όροι αυτοί συζητούνται εκτενώς
Η ενδιάμεση αυτή λύση που αφορά στη ρύθμιση για τα 10 στρέμματα και χαρακτηρίστηκε μάλλον «άτολμη αφού περιορίζεται μονάχα στις εν λόγω προστατευόμενες περιοχές, την στιγμή που χρειάζεται να οδηγηθούμε σε ολική απαγόρευση της εκτός σχεδίου δόμησης» από την υπουργό Περιβάλλοντος κ. Μπιρμπίλη και κατακεραυνώθηκε από τις περιβαλλοντικές οργανώσεις, έχει εκτός από τις πελατειακές αντιδράσεις των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ και πραγματικά ερείσματα.
Όπως υποστηρίζει η ΚΕΔΚΕ, « πρέπει να πάμε σε ρυθμίσεις που θα εξεταστούν κατά περίπτωση - μέσω Π.Δ.- ανάλογα με το επίπεδο σημασίας και τις ιδιαιτερότητες κάθε προστατευόμενης περιοχής», ενώ οι «όποιες διατάξεις αφορούν σε αρτιότητες να έχουν οπωσδήποτε μεταβατικό χαρακτήρα, μέχρι να γίνουν οι Διαχειριστικές μελέτες. Αυτό αφορά και το επίμαχο θέμα της αρτιότητας των 10 στρεμμάτων»...
Τι στοιχεία επικαλείται η Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων
Ότι από τους 325 δήμους της χώρας, οι 263 διαθέτουν στα γεωγραφικά τους όρια περιοχές χαρακτηρισμένες «Natura». «Μάλιστα σε κάποιες φτάνει το 100% της έκτασής τους», αναφέρει η ΚΕΔΚΕ και ενδεικτικά επικαλείται : Δήμος Αλοννήσου, Αλμωπίας, Παξών, Μεγανησίου, Ζαγοράς - Μουρεσίου κ.λπ. Στο Δήμο Δράμας το ποσοστό ανέρχεται στο 60,14%, στην Καισαριανή στο 60,1%μ στο Δήμο Ιωαννίνων στο 70,26%, στο Δήμο Καλαμπάκας στο 63,04% κ.λπ.
Ότι από τους 325 δήμους της χώρας, οι 263 διαθέτουν στα γεωγραφικά τους όρια περιοχές χαρακτηρισμένες «Natura». «Μάλιστα σε κάποιες φτάνει το 100% της έκτασής τους», αναφέρει η ΚΕΔΚΕ και ενδεικτικά επικαλείται : Δήμος Αλοννήσου, Αλμωπίας, Παξών, Μεγανησίου, Ζαγοράς - Μουρεσίου κ.λπ. Στο Δήμο Δράμας το ποσοστό ανέρχεται στο 60,14%, στην Καισαριανή στο 60,1%μ στο Δήμο Ιωαννίνων στο 70,26%, στο Δήμο Καλαμπάκας στο 63,04% κ.λπ.
Παρά τις έντονες αντιδράσεις το νομοσχέδιο για την «Βιοποικιλότητα» πρέπει να ψηφιστεί άμεσα καθώς «η κεντρική διοίκηση, 25 χρόνια μετά την ψήφιση του Ν.1650/86 ελάχιστα έχει πράξει για τα ζητήματα προστασίας της βιοποικιλότητας και των προστατευόμενων περιοχών. Δυόμισι χρόνια πριν εκπνεύσει η προθεσμία για να ανταποκριθεί η χώρα μας στις δεσμεύσεις της ευρωπαϊκής οδηγίας 92, από τις 419 περιοχές Natura 2000, στις 118 έχουν εγκριθεί οι στρατηγικές μελέτες περιβαλλοντικής προστασίας τους, σε 7 περιοχές έχουν εκπονηθεί τα σχέδια διαχείρισης και μόλις για 28 υπάρχει φορέας Διαχείρισης της περιοχής», σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ΚΕΔΚΕ.
Στη Βουλή
Στο ίδιο πνεύμα, παρά τις αντιδράσεις, υπερψηφίστηκε επί της αρχής στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής . Το νομοσχέδιο ψήφισαν το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ, η ΝΔ επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια, αφού ολοκληρωθεί η συζήτηση επί των άρθρων, ενώ καταψήφισαν το ΚΚΕ και ο ΛΑΟΣ. Στην Ολομέλεια υπέρ του νομοσχεδίου θα ψηφίσουν και οι ανεξάρτητοι βουλευτές της «Δημοκρατικής Αριστεράς». Σύμφωνα με δηλώσεις των βουλευτών Νίκου Τσούκαλη και Γρηγόρη Ψαριανού, κατά τη διάρκεια συνάντησης που είχαν με την υπουργό Περιβάλλοντος, το χαρακτήρισαν ως «μεγάλη τομή» και εξέφρασαν την υποστήριξή τους.
Σύμφωνα με την προεργασία που έγινε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, προκύπτουν τα εξής νεότερα:
Από την έναρξη ισχύος του νόμου καταργούνται οι παρεκκλίσεις και θεσπίζεται ως γενικός κανόνας τα δέκα στρέμματα, ενώ απαγορεύονται οι κατατμήσεις των οικοπέδων μεγέθους δέκα στρεμμάτων, σε μικρότερα.
Μέχρι τότε, οι κάτοχοι τεσσάρων στρεμμάτων διατηρούν τα δικαιώματά τους για οικοδόμηση, μεταβίβαση και πώληση, ενώ όσοι κατέχουν λιγότερο από τέσσερα στρέμματα μπορούν να οικοδομήσουν αν έχουν ήδη εκδώσει οικοδομική άδεια ή έχουν καταθέσει πλήρη φάκελο.
Στη συνεδρίαση υπήρξαν ενστάσεις βουλευτών που υποστηρίζουν ότι χρειάζονται περαιτέρω διευκρινήσεις για τις διαχειριστικές μελέτες που θα γίνουν για ορισμένες περιοχές. Άλλοι ζήτησαν ήδη την εκπόνηση διαχειριστικών μελετών για ορισμένους νομούς που έχουν περιοχές Natura σε μεγάλο ποσοστό, όμως υστερούν στην ανάπτυξη, και πρότειναν να υπάρξουν και αντισταθμιστικά οφέλη.
Σύμφωνα με την προεργασία που έγινε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, προκύπτουν τα εξής νεότερα:
Από την έναρξη ισχύος του νόμου καταργούνται οι παρεκκλίσεις και θεσπίζεται ως γενικός κανόνας τα δέκα στρέμματα, ενώ απαγορεύονται οι κατατμήσεις των οικοπέδων μεγέθους δέκα στρεμμάτων, σε μικρότερα.
Μέχρι τότε, οι κάτοχοι τεσσάρων στρεμμάτων διατηρούν τα δικαιώματά τους για οικοδόμηση, μεταβίβαση και πώληση, ενώ όσοι κατέχουν λιγότερο από τέσσερα στρέμματα μπορούν να οικοδομήσουν αν έχουν ήδη εκδώσει οικοδομική άδεια ή έχουν καταθέσει πλήρη φάκελο.
Στη συνεδρίαση υπήρξαν ενστάσεις βουλευτών που υποστηρίζουν ότι χρειάζονται περαιτέρω διευκρινήσεις για τις διαχειριστικές μελέτες που θα γίνουν για ορισμένες περιοχές. Άλλοι ζήτησαν ήδη την εκπόνηση διαχειριστικών μελετών για ορισμένους νομούς που έχουν περιοχές Natura σε μεγάλο ποσοστό, όμως υστερούν στην ανάπτυξη, και πρότειναν να υπάρξουν και αντισταθμιστικά οφέλη.
Την πρόθεσή της να υπάρξουν αλλαγές στο νομοσχέδιο για την διατήρηση της βιοποικιλότητας εξέφρασε και η υπουργός Περιβάλλοντος, Τίνα Μπιρμπίλη, εκφράζοντας ωστόσο την πεποίθηση, πως, ειδικά σε σχέση με το επίμαχο άρθρο 9 για την εκτός σχεδίου δόμηση, «όταν κανείς αγγίζει τα θέματα της δόμησης, σαφέστατα αδικεί κάποιους και δημιουργεί υπεραξίες σε κάποιους άλλους».
Στην ΚΕΔΚΕ
Στη συνεδρίαση της ΚΕΔΚΕ, κοινή διαπίστωση όλων των ομιλητών ήταν ότι απαιτείται να τηρηθεί αυστηρά το χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση των προβλέψεων του νόμου.
Στη συνεδρίαση της ΚΕΔΚΕ, κοινή διαπίστωση όλων των ομιλητών ήταν ότι απαιτείται να τηρηθεί αυστηρά το χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση των προβλέψεων του νόμου.
Η ΚΕΔΚΕ επισημαίνει επίσης ότι «πρέπει να απλοποιηθούν, κωδικοποιηθούν και να επισπευστούν οι διαδικασίες των χωροταξικών και πολεοδομικών ρυθμίσεων με έμφαση στα ΓΠΣ, όπου αυτά δεν υφίστανται, ώστε όλοι οι Καλλικράτειοι δήμοι, στην ολότητά του ο καθένας, να διαθέτoυν Πολεοδομικό Σχεδιασμό - με προτεραιότητα οι δήμοι που έχουν περιοχές Natura - ώστε να μην υπάρχει έλλειμμα και διαφορετικό καθεστώς αντιμετώπισης όμορων οικισμών ή περιοχών που ανήκουν στον ίδιο δήμο και αναφέρονται στην ίδια περιοχή Natura, όπως για παράδειγμα συμβαίνει με την Λίμνη της Κερκίνης, γύρω από την οποία είχαν μέτωπο τέσσερις Καποδιστριακοί δήμοι, όμως μόνο ένας είχε ΓΠΣ και άρα πολεοδομικούς κανόνες και μέτρα προστασίας για το τμήμα της περιοχής Natura, που του αναλογούσε».
Τρίτο σημείο, όποιες διατάξεις αφορούν σε αρτιότητες να έχουν οπωσδήποτε μεταβατικό χαρακτήρα, μέχρι να γίνουν οι Διαχειριστικές μελέτες. Αυτό αφορά και το επίμαχο θέμα της αρτιότητας των 10 στρεμμάτων.
«Δεν μπαίνουμε στη λογική των 4 ή 10 στρεμμάτων αλλά στην ανάγκη να θεσπιστούν οι οριστικές διατάξεις (μέσω Π.Δ.) και να μη διαταραχθεί η κοινωνική ισορροπία. Γιατί μια γενική μεταβολή, ισοπεδωτική και άμεση, καμία φιλοπεριβαλλοντική πολιτική δεν εξυπηρετεί και τεράστια προβλήματα δημιουργεί ταυτόχρονα. Άλλωστε η Αυτοδιοίκηση από μόνη της έχει δεχτεί αρτιότητα σε μεγαλύτερη έκταση, παρά τις πιέσεις και αντιδράσεις, όπως έγινε με τον καθορισμό αρτιότητας στα 20 στρέμματα σε περιοχή του ΓΠΣ της Λάρισας», επισημαίνει η ΚΕΔΚΕ.
«Θέση μας είναι ότι πρέπει να πάμε σε ρυθμίσεις που θα εξεταστούν κατά περίπτωση - μέσω Π.Δ.- ανάλογα με το επίπεδο σημασίας και τις ιδιαιτερότητες κάθε προστατευόμενης περιοχής», σημειώνει η ΚΕΔΚΕ.
Τέλος η ΚΕΔΚΕ προτείνει να αξιοποιηθεί η χωροταξική και πολεοδομική πληροφορία που έχει συγκεντρώσει μέσω του προγράμματος ΧΩΡΟΣ και να δημιουργηθεί, σε συνεργασία με άλλους συναρμόδιους φορείς, Ειδικό Παρατηρητήριο το οποίο θα εργάζεται για την πιστή εφαρμογή και σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα των χωροταξικών και πολεοδομικών ρυθμίσεων που θα προκύπτουν από την σταδιακή εφαρμογή του Νόμου».
Τρίτο σημείο, όποιες διατάξεις αφορούν σε αρτιότητες να έχουν οπωσδήποτε μεταβατικό χαρακτήρα, μέχρι να γίνουν οι Διαχειριστικές μελέτες. Αυτό αφορά και το επίμαχο θέμα της αρτιότητας των 10 στρεμμάτων.
«Δεν μπαίνουμε στη λογική των 4 ή 10 στρεμμάτων αλλά στην ανάγκη να θεσπιστούν οι οριστικές διατάξεις (μέσω Π.Δ.) και να μη διαταραχθεί η κοινωνική ισορροπία. Γιατί μια γενική μεταβολή, ισοπεδωτική και άμεση, καμία φιλοπεριβαλλοντική πολιτική δεν εξυπηρετεί και τεράστια προβλήματα δημιουργεί ταυτόχρονα. Άλλωστε η Αυτοδιοίκηση από μόνη της έχει δεχτεί αρτιότητα σε μεγαλύτερη έκταση, παρά τις πιέσεις και αντιδράσεις, όπως έγινε με τον καθορισμό αρτιότητας στα 20 στρέμματα σε περιοχή του ΓΠΣ της Λάρισας», επισημαίνει η ΚΕΔΚΕ.
«Θέση μας είναι ότι πρέπει να πάμε σε ρυθμίσεις που θα εξεταστούν κατά περίπτωση - μέσω Π.Δ.- ανάλογα με το επίπεδο σημασίας και τις ιδιαιτερότητες κάθε προστατευόμενης περιοχής», σημειώνει η ΚΕΔΚΕ.
Τέλος η ΚΕΔΚΕ προτείνει να αξιοποιηθεί η χωροταξική και πολεοδομική πληροφορία που έχει συγκεντρώσει μέσω του προγράμματος ΧΩΡΟΣ και να δημιουργηθεί, σε συνεργασία με άλλους συναρμόδιους φορείς, Ειδικό Παρατηρητήριο το οποίο θα εργάζεται για την πιστή εφαρμογή και σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα των χωροταξικών και πολεοδομικών ρυθμίσεων που θα προκύπτουν από την σταδιακή εφαρμογή του Νόμου».
ΠΗΓΗ: http://www.eklogika.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου