Μία πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση φωτογραφίας εγκαινιάζει το Σάββατο 5 Φεβρουαρίου το Ριζάρειο Εκθεσιακό Κέντρο Μονοδενδρίου. Η έκθεση «Λεωνίδας Παπάζογλου. Φωτογραφικά πορτραίτα από την Καστοριά και την περιοχή της, την περίοδο του Μακεδονικού Αγώνα» θα εγκαινιαστεί το Σάββατο στις 12 το μεσημέρι. Στην εκδήλωση θα μιλήσουν ο Χρήστος Μασσαλάς εκ μέρους του διοικητικού συμβουλίου του Ριζαρείου και ο Βαγγέλης Ιωακειμίδης διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, που πρωτοπαρουσίασε την έκθεση πριν από περίπου δύο χρόνια στην Καστοριά.
Πρόκειται για μία συλλογή φωτογραφιών του αρχείου του Καστοριανού φωτογράφου Λεωνίδα Παπάζογλου, όπως διασώθηκε από τον επίσης Καστοριανό συλλέκτη Γιώργο Γκολομπία. Είναι ασπρόμαυρες φωτογραφίες με πορτραίτα κατοίκων της περιοχής της Καστοριάς, αλλά και στρατιωτικών και άλλων ενόπλων στις αρχές του 20ου αιώνα, στην περίοδο δηλαδή που προσδιορίζουμε ως Μακεδονικός Αγώνας.
Ο Παπάζογλου γεννήθηκε το 1862 στην Καστοριά και έμαθε την τέχνη της φωτογραφίας στην Κωνσταντινούπολη. Επιστρέφει στην πόλη, στα τέλη της δεκαετίας του 1890 και μαζί με τον αδελφό του Παντελή, ανοίγουν φωτογραφείο, που εκτιμάται ότι ήταν και το πρώτο της Καστοριάς, οπότε, όπως είναι λογικό τους δίνεται και η δυνατότητα να κάνουν μοναδικές φωτογραφίες. Ένα μεγάλο μέρος των φωτογραφιών της εποχής είναι πορτραίτα οικογενειακά και ατομικά κι αυτό καταλήγει σήμερα να μας δίνει στην ουσία έναν ανθρωπογεωγραφικό θα τον λέγαμε χάρτη της Καστοριανής κοινωνίας. Επίσης συνηθισμένο για την εποχή είναι να βγαίνει ο φωτογράφος περιοδείες στα χωριά και να καλύπτει πέρα από τις αναμνηστικές οικογενειακές φωτογραφίες και γεγονότα (γάμοι, κηδείες κλπ). Μαζεύτηκε έτσι ένα πολύ μεγάλο υλικό το οποίο σήμερα εκτιμάται για την ιστορική και λαογραφική του αξία. Οι φωτογραφίες δείχνουν μια ζωντανή πόλη στην οποία ζουν πολλές κοινότητες, Έλληνες, Τούρκοι, Εβραίοι, σλαβόφωνοι, κάτοικοι της πόλης, αστοί αλλά και αγρότες και κτηνοτρόφοι. Πριν από το 1912 φωτογραφίζονται ακόμα αντάρτες και στρατιώτες, αλλά ένας μεγάλος αριθμός είναι απλοί άνθρωποι που φορώντας τις παραδοσιακές φορεσιές τους, ιδιαίτερα ηλικιωμένοι, προσέρχονται άδολα θα λέγαμε μπροστά στο φακό, δίνοντας την ευκαιρία να καταγραφεί ένα μοναδικό υλικό για τη ζωή στην εποχή εκείνη.
Ο Λεωνίδας Παπάζογλου, πέθανε από ισπανική γρίπη το 1918 στα 46 του χρόνια. Από το αρχείο του διασώθηκαν 2.500 αρνητικά διαστάσεων 13x18 εκ. και θραύσματα από γυάλινες πλάκες. Για να έχουμε και ένα μέτρο σύγκρισης, την ίδια περίοδο στη Μακεδονία εργάζονται και οι αδερφοί Μανάκια, πρωτοπόροι κινηματογραφιστές, οι οποίοι όπως είναι γνωστό είχαν ανοίξει φωτογραφείο και στα Γιάννενα, φωτογραφίζοντας με ανάλογο τρόπο πολλές γιαννιώτικες οικογένειες.
Η έκθεση συνεχίζει τη διαδρομή που έχει χαράξει το Ριζάρειο Εκθεσιακό Κέντρο στο Μονοδένδρι, που φαίνεται ότι μπορεί να κρατήσει υψηλό επίπεδο με μετακλήσεις, περιμένοντας ίσως καλύτερες μέρες για να διοργανώσει πρωτότυπα φωτογραφικά γεγονότα.
Η έκθεση θα λειτουργεί καθημερινά 9.00-16.00, εκτός Τρίτης και το Κέντρο βρίσκεται λίγα μέτρα από την πλατεία του χωριού (τηλ. 26530 71573).
Πρόκειται για μία συλλογή φωτογραφιών του αρχείου του Καστοριανού φωτογράφου Λεωνίδα Παπάζογλου, όπως διασώθηκε από τον επίσης Καστοριανό συλλέκτη Γιώργο Γκολομπία. Είναι ασπρόμαυρες φωτογραφίες με πορτραίτα κατοίκων της περιοχής της Καστοριάς, αλλά και στρατιωτικών και άλλων ενόπλων στις αρχές του 20ου αιώνα, στην περίοδο δηλαδή που προσδιορίζουμε ως Μακεδονικός Αγώνας.
Ο Παπάζογλου γεννήθηκε το 1862 στην Καστοριά και έμαθε την τέχνη της φωτογραφίας στην Κωνσταντινούπολη. Επιστρέφει στην πόλη, στα τέλη της δεκαετίας του 1890 και μαζί με τον αδελφό του Παντελή, ανοίγουν φωτογραφείο, που εκτιμάται ότι ήταν και το πρώτο της Καστοριάς, οπότε, όπως είναι λογικό τους δίνεται και η δυνατότητα να κάνουν μοναδικές φωτογραφίες. Ένα μεγάλο μέρος των φωτογραφιών της εποχής είναι πορτραίτα οικογενειακά και ατομικά κι αυτό καταλήγει σήμερα να μας δίνει στην ουσία έναν ανθρωπογεωγραφικό θα τον λέγαμε χάρτη της Καστοριανής κοινωνίας. Επίσης συνηθισμένο για την εποχή είναι να βγαίνει ο φωτογράφος περιοδείες στα χωριά και να καλύπτει πέρα από τις αναμνηστικές οικογενειακές φωτογραφίες και γεγονότα (γάμοι, κηδείες κλπ). Μαζεύτηκε έτσι ένα πολύ μεγάλο υλικό το οποίο σήμερα εκτιμάται για την ιστορική και λαογραφική του αξία. Οι φωτογραφίες δείχνουν μια ζωντανή πόλη στην οποία ζουν πολλές κοινότητες, Έλληνες, Τούρκοι, Εβραίοι, σλαβόφωνοι, κάτοικοι της πόλης, αστοί αλλά και αγρότες και κτηνοτρόφοι. Πριν από το 1912 φωτογραφίζονται ακόμα αντάρτες και στρατιώτες, αλλά ένας μεγάλος αριθμός είναι απλοί άνθρωποι που φορώντας τις παραδοσιακές φορεσιές τους, ιδιαίτερα ηλικιωμένοι, προσέρχονται άδολα θα λέγαμε μπροστά στο φακό, δίνοντας την ευκαιρία να καταγραφεί ένα μοναδικό υλικό για τη ζωή στην εποχή εκείνη.
Ο Λεωνίδας Παπάζογλου, πέθανε από ισπανική γρίπη το 1918 στα 46 του χρόνια. Από το αρχείο του διασώθηκαν 2.500 αρνητικά διαστάσεων 13x18 εκ. και θραύσματα από γυάλινες πλάκες. Για να έχουμε και ένα μέτρο σύγκρισης, την ίδια περίοδο στη Μακεδονία εργάζονται και οι αδερφοί Μανάκια, πρωτοπόροι κινηματογραφιστές, οι οποίοι όπως είναι γνωστό είχαν ανοίξει φωτογραφείο και στα Γιάννενα, φωτογραφίζοντας με ανάλογο τρόπο πολλές γιαννιώτικες οικογένειες.
Η έκθεση συνεχίζει τη διαδρομή που έχει χαράξει το Ριζάρειο Εκθεσιακό Κέντρο στο Μονοδένδρι, που φαίνεται ότι μπορεί να κρατήσει υψηλό επίπεδο με μετακλήσεις, περιμένοντας ίσως καλύτερες μέρες για να διοργανώσει πρωτότυπα φωτογραφικά γεγονότα.
Η έκθεση θα λειτουργεί καθημερινά 9.00-16.00, εκτός Τρίτης και το Κέντρο βρίσκεται λίγα μέτρα από την πλατεία του χωριού (τηλ. 26530 71573).
Ρεπορτάζ ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ
ΠΗΓΗ: www.epirusonline.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου